جیرانی می‌رود / «هفت» تعطیل می‌شود

سینما - خبرگزاری سینمای ایران نوشت:

فضل‌الله شریعت پناهی با اشاره به دلیل تداوم برنامه «هفت» در طول دو سال گفت: «این برنامه با وجود نقاط قوت و ضعفی که دارد به دلیل نبود یک برنامه ثابت سینمایی همچنان حفظ شده است.»
وی ادامه داد: «این برنامه پس از این دو سال به یک برنامه ثابت و پایدار در زمینه سینما تبدیل شده و توانسته مخاطبان عام و خاص و خود را پیدا کند.»
مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 گفت: «در حال حاضر بسیاری از بیننده‌ها اطلاعات جدید روز سینما را با این برنامه کسب می‌کنند و همچنین سینماگران نیز برای بیان مشکلات خود به این برنامه رجوع می‌کنند.»
 
نامه به ضرغامی باعث واکنش وی شد
وی با اشاره به نامه سرگشاده 21 رسانه جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: «در این بیانیه برخی از افراد دلسوز نظام، نظراتی را مطرح کردند که طی آن عزت‌اله ضرغامی نیز تذکراتی را به برنامه دادند.»
 
نظرات شخصی جیرانی برای جهت‌گیری «هفت» اشتباه بود
شریعت‌پناهی ادامه داد: «جیرانی نیز نقطه نظراتی را در زمینه این بیانیه عنوان کرد، که این نظرات کاملا شخصی بوده و بدون اطلاع ما اقدام به این کار کردند.»
 
وی با اشاره به اظهارات جیرانی پیرامون بحث دولتی شدن سینما و اعلام جهت‌گیری برنامه «هفت» مقابل این جریان و حمایت از واگذاری سینما به صنوف واقعی گفت: «برنامه «هفت» منتسب به جریان و گروه خاصی نیست و اعلام مجری برنامه در زمینه حمایت از این جریان اشتباه بوده است.»
 
مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 ادامه داد: «برنامه «هفت» یک برنامه یکنواخت و یکسان نیست، ممکن است در این برنامه مجری و یا مهمانان حرف‌هایی را مطرح کنند که باب میل برخی از افراد نباشد؛ اما این مسئله دلیلی برای تداوم این روند نمی‌باشد. قرار نیست همیشه حرف‌هایی زده شود که عده‌ای ناراحت شوند. »
 
هراسی از گفت‌وگوهای سازنده برای سینما نداریم
وی گفت: «من با این گفته جیرانی که عرصه فرهنگ عرصه گفت‌وگو است کاملا موافق هستم؛ زیرا با این روند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و در این راستا نباید هراس داشته باشیم که عده‌ای موضوعاتی را مطرح کنند که مشکل‌ساز شود.»
 
شریعت‌پناهی افزود: «هدف این گفت‌وگوها در برنامه «هفت» سازندگی در سینمای ایران است».
 
«هفت» آستانه نقدپذیری را افزایش داد
وی با اشاره به پایین بودن آستانه نقد مسئولان و سینماگران در ایران اظهار کرد: «برنامه «هفت» سعی داشته تا در طول این مدت آستانه تحمل مسئولان و سینماگران را در زمینه نقد بالا ببرد و همچنین با باز کردن فضای نقد اجازه بیان اظهار نظرات مختلف را به افراد بدهد.»
 
جیرانی نقدپذیری را آموزش می‌دهد
مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 گفت: «یکی از نقاط قوت جیرانی این است که هر زمان که در برنامه اشتباه کرده بود، به اشتباهات خود اعتراف کرد.»
 
وی ادامه داد: «همواره به جیرانی گفته‌ام که باید این موضوع را از خودمان شروع کنیم و نقد را قبول کنیم.»
 
استراحت یک ماهه برنامه/ خداحافظی جیرانی با «هفت»
شریعت‌پناهی با اشاره به تغییرات احتمالی در برنامه «هفت» اظهار کرد: «قرار است تغییر و تحولاتی در برنامه «هفت» رخ دهد که این امر نیازمند یک استراحت یک ماهه گروه است. برهمین اساس همزمان با شروع پخش جام ملت‌های اروپا برنامه یک ماه تعطیل می‌شود.»
 
وی ادامه داد: «به احتمال قوی با درگیر شدن جیرانی در خصوص ساخت سریالی برای شبکه یک، وی از برنامه «هفت» خداحافظی می‌کند. برهمین اساس ما در حال مذاکره برای یافتن یک مجری دیگر هستیم.»

حرف‌های جیرانی در مورد خداحافظی‌اش با «هفت» و موضع ضرغامی

سینما - خبرگزاری سینمای ایران نوشت:

پس از صحبت‌های مدیر گروه اجتماعی شبکه سه در مورد برنامه «هفت»، فریدون جیرانی در پاسخ به سینماپرس بیان کرد: «مسئله تعطیلی یک ماهه برنامه «هفت» و پیشنهاد خداحافظی من به سیما، صحت دارد.»
 
خداحافظی من ربطی به نامه سرگشاده به رئیس سازمان ندارد
جیرانی درمورد علت اعلام خبر ناگهانی خبر خداحافظی‌اش از برنامه، افزود: «این خداحافظی مدت‌ها پیش به سیما اعلام شد و ارتباطی به نامه سرگشاده به رئیس سازمان صدا و سیما ندارد. در واقع این پیشنهاد به دلیل آغاز سریال تازه‌ام و سفر به خارج از کشور عنوان شد.»
 
جیرانی به انتقاد مدیر گروه اجتماعی شبکه سه پاسخ نداد
مجری برنامه «هفت» در پاسخ به انتقادهای مدیر گروه اجتماعی در مورد موضع‌گیری برنامه دو هفته قبل در ارتباط با جریان دولتی شدن سینما گفت: «در این باره صحبتی نمی‌کنم.»
 
رئیس سازمان صدا و سیما واکنشی به نامه نشان نداد
وی در پاسخ به این‌که آیا تذکرات عزت‌اله ضرغامی در خصوص این نامه سرگشاده دلیلی برای این تصمیم بوده است، گفت: «عزت‌الله ضرغامی همیشه حامی ما بوده است. و نه تنها از طرف رئیس سازمان تذکری به ما داده نشده است، که حتی در طول مدت این چند روزه صحبتی هم با وی نداشته‌ایم.»
 
نوع همکاری تهیه‌کننده «هفت» بعد از تعطیلی برنامه مشخص می‌شود
تهیه‌کننده برنامه «هفت» در خصوص ادامه همکاری با این برنامه به عنوان تهیه‌کننده و پیشنهاد برای انتخاب مجری جایگزین گفت: «در این خصوص هنوز مذاکره‌ای انجام نشده است. نوع ادامه همکاری من با این برنامه تا سه هفته دیگر و تعطیلی یک ماهه برنامه مشخص می‌شود.»

اخبار کیهان از پشت پرده برکناری مجری برنامه«هفت»

سینما - روزنامه کیهان نوشت:

در پی انتقادهای فراوان و نامه جمعی از رسانه های اصولگرا به رئیس صدا و سیما در اعتراض به برنامه «هفت»، این برنامه با دستور مستقیم مدیریت رسانه ملی متوقف شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، خبرها حاکی است، علی رغم گزارش برخی خبرگزاری ها مبنی بر این که فریدون جیرانی، به دلیل ساخت یک سریال از اجرای این برنامه کنار کشیده، جلوگیری از اجرای وی صرفا به خاطر تحرکات برنامه هفت علیه سیاست های کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است. قرار است به زودی گروه جدیدی از سینماگران ساخت برنامه «هفت» را عهده دار شوند.
توسعه جریان لیبرالیستی فرهنگی، بزرگداشت جشنواره های غربی، حمایت از فیلمسازان معاند با جمهوری اسلامی، تریبون دادن به سینماگران ناهمسو با باورهای دینی و ملی مردم ایران و... کارنامه برنامه هفت طی دو سال گذشته را تشکیل داده است.

 برنامه هفت در رسانه ها

مخالفت با بازگشت سینما به دهه۶۰ / رویکرد برنامه «هفت» در سال سوم اعلام شد

سینما - فریدون جیرانی تاکید کرد که از این به بعد برنامه «هفت» مدافع تفکری است که مخالف دولتی شدن پخش، تولید و اندیشه در سینمای ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، مجری برنامه تلویزون «هفت» به مناسبت ورود این برنامه به سومین سال حیاتش سرمقاله‌ای را در ابتدای برنامه جمعه شب 8 اردیبهشت خواند که ضمن تشریح وضعیت موجود سینما و جناج بندی حاکم بر آن مواضع این برنامه را هم روشن کرد.
 
متن کامل  سرمقاله «هفت» ، به این شرح است:
 «دوساله شدیم. در آغاز سال سوم ابتدا از بینندگانی که همراه بودند یا همراه نبوده اند و به تدریج همراه شده‌اند و بینندگانی که هنوز همراه نشده‌اند و ما را می‌بینند و نقد می‌کنند، ممنونیم.
 
سینمای ایران الان گرفتار جناح بندی و دعواهای داخلی شده که این دعواها ریشه در دعواهای بزرگتری دارد که دعوای دو تفکر است؛ تفکری که منتسب به دولت است و در کنار دولت است. تفکری که حالا مشخص شده از دولتی شدنِ تولید و پخش، کاملاً حمایت می‌کند و دنبال بازگشت به شیوه نظارت و ممیزی دهه شصت است؛ از خواندن کامل سناریو و کنترل دقیق، و تفکری که مقابل این تفکر است و با دولتی شدن پخش، تولید و اندیشه و بازگشت به دهه شصت مخالف است و اصلاً خواهانِ کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه سینماست و واگذاری اداره سینما به صنوف واقعی و نه صنوف جعلی.
 
تا چند ماه اخیر «هفت» به طور مشخص و روشن، تفکر دوم را دنبال می‌کند و از آن حمایت می‌کند و این راه را برای خوش آمد هیچ جریانی انجام نمی‌دهد، جز صلاح سینما. ما از این پس به سمتی خواهیم رفت که در «هفت»، عقاید مختلف بتوانند با هم گفت‌وگو کنند که گفت‌وگو در فضای امروز حلال مشکلات است. از گفت‌وگو با هر اندیشه‌ای نهراسیم و به گفت‌وگو مجال بدهیم که خود را نشان دهد.
 
«هفت» از این پس ضمن احترام کامل به عقاید منتقدش در جاهایی از منتقدش عذرخواهی خواهد کرد و نقد یک فیلم را به خاطر فیلمسازش و حضور وی در سینما از برنامه نقد حذف خواهد کرد؛ آنجایی که اعتبار فیلمساز بالاتر از نقد فیلم است. همین هفته به احترام مهرجوییِ 73 ساله و حضور مؤثرش در عرصه فیلمسازی و آثار خوب و تأثیرگذارش در تاریخ سینما، نقد فیلم را نخواهیم داشت و بیشتر به جایگاه فیلمساز خواهیم پرداخت. این به منزله حذف نقد فیلم نیست. نقد فیلم در برنامه  «هفت»، با حضور آقای فراستی جایگاه خودش را خواهد داشت و خواهد بود.»
 

داریوش مهرجویی به یابنده فیلمش جایزه می‌دهد / حاشیه‌های برنامه «هفت»

سینما - داریوش مهرجویی با اشاره به ماجرای گم شدن یکی از فیلم‌هایش گفت که اگر کسی این فیلم را پیدا کند به او جایزه می‌دهم.

به گزارش خبرآنلاین،در برنامه هفت جمعه شب 8 اردیبهشت فریدون جیرانی گفت و گویش با این کارگردان 73 را ساله پخش کرد.

این گفت و گو به بهانه اکران فیلم نارنجی پوش انجام شده بود. مهرجویی که ساخت فیلم‌هایی چون «گاو»، «آقای هالو»، «دایره مینا» ،«اجاره نشین‌ها» و «هامون» را در کارنامه کاری خود دارد، در بخشی از صحبت‌هایش به ماجرای ساخت فیلم «الموت» اشاره کرد و گفت که متاسفانه این فیلم در تلویزیون و در دفتر آقای گیویان گم شد.

مهرجویی که فیلم  «الموت» را سال 1355 ساخته است، با اشاره به بازی عزت‌الله انتظامی در این فیلم گفت: «حدود دو سال برای ساخت فیلم«الموت» زحمت کشیدیم اما این فیلم ناپدید شد و ما هرچه پیگیری کردیم چیزی نیافتیم.»

کارگردان فیلم «سنتوری» ادامه داد: «همین جا می‌گویم اگر کسی این فیلم را پیدا کند به او یک جایزه خیلی خوب می‌دهم.»

 

نقد یک بیانیه در «هفت» / سهیلی: همه را دوست دارم جز صدام / کاسه‌ساز: لحن ما خیلی هم بد نبود

تلویزیون - بررسی بیانیه جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران یکی از بخش‌های برنامه «هفت» بود که باعث شد بحث اکران جنجالی نوروز 91 دوباره زنده شود.

به گزارش خبر آنلاین، جامعه صنفی تهیه کنندگان فیلم سینمایی هفته گذشته بیانیه‌ای صادر و از تصمیم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر اکران نکردن 15 فیلم در سینماهایش انتقاد کرد. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم با صدور اطلاعیه‌ای به  مسائل مطرح شده پاسخ داد و تاکید کرد که همچنان به مواضع اعلام شده‌ در مورد اکران فیلم‌ها پایبند است.»

 

حبیب الله کاسه ساز عضو شورای مرکزی جامعه صنفی تهیه کنندگان که زیر نظر سازمان سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می‌کند، مهمان تلفنی برنامه «هفت» بود و درباره این اطلاعیه توضیحاتی را ارائه داد.

 کاسه ساز در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر این که با متن و لحن این بیانیه موافق است یا خیر؟ گفت: «به نظر من اصلا اهمیت ندارد که من با این بیانیه موافقم یا مخالف؛ چرا که این بیانیه در هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان مطرح شد و دوستان در جامعه صنفی نظر دادند و رای گیری شد که این بیانیه بیرون بیاید.»
 

او در ادامه افزود: «برخی مخالف این بیانیه بودند و برخی موافق. پس از انتشار بیانیه هم بازتاب‌های متفاوتی وجود داشت.»

کاسه ساز افزود:« اینکه لحن‌ بیانیه چگونه بوده، به هیچ وجه موضوع بحث ما نیست.» جیرانی هم در پاسخ بر این مسئله تاکید کرد که «متاسفانه لحنی که بیانیه با آن نوشته شده بود، به هیچ وجه مناسب نبود.»
کاسه ساز هم با این اشاره که بیانیه ما بازتاب یکسری حرکات بوده است، افزود: «به نظر من آن طور که شما می‌گویید، این بیانیه لحن خیلی بدی نداشت و فقط یکسری درد و دل‌ها در آن بازگو شده بود.»
 

جیرانی اما از موضعش کوتاه نیامد و گفت: «به نظر من ادبیاتی که این بیانیه با آن نوشته شده است، معرف فکر و اندیشه شما است و جامعه صنفی در آغاز شکل گیری‌اش اگر با این ادبیات حضور‌اش را اعلام کند، به هیچ وجه نمی‌تواند آنطور که باید به حرکت‌اش ادامه دهد.»


در ادامه برنامه سعید سهیلی یکی دیگر ار اعضای شورای مرکزی جامعه صنفی تهیه کنندگان، روی خط برنامه آمد و گفت: «بهتر است از خودمان بپرسیم که چرا جامعه سینمایی ما به جایی رسیده است که با ادبیات خوشایندی یکدیگر را خطاب نمی‌کنند و بیانیه‌هایی با این لحن نوشته می‌شود.»

او افزود:«مثلا صادق کوشکی در تلویزیون حاضر می‌شود اما طرف مقابل‌اش اجازه حضور در برنامه را ندارد و این حرکت به هیچ وجه مسلمانی نیست.» کارگردان فیلم «گشت ارشاد» ادامه داد: «من همه مردم جهان را غیر از صدام دوست داشته و دارم . خدا را شکر صدام هم دیگر وجود ندارد.»

 

او با اشاره به نقش گفت و گو در حل مسائل و مشکلات گفت:« ما در سال‌های قبل با طرف عراقی نشستیم و گفت‌و‌گو کردیم. در حال حاضر هم با گروه 1+5 گفت‌ و ‌گو می‌کنیم، اما چرا در داخل و بین خودمان نمی توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم، در حالی که همه ما انقلابی، شیعه و پیرو ولایت فقیه هستیم.»
 

وی در ادامه افزود: «چرا وقتی فیلم من (گشت ارشاد)  از سینماهای حوزه هنری پایین ‌کشیده می‌شود ، من نباید اجازه دیدار با آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی را داشته باشم؟ و یا بتوانم با آقای قالیباف شهردار تهران گفت و گو کنم و در مورد فیلمم و نمایش ندادن آن در سینما های شهرداری تهران با او حرف بزنم.»
 

سهیلی انتشار چنین بیانیه‌هایی ناشی از نبود فضای گفت‌ و‌ گو بین بخش‌ها و تشکل‌های مختلف دانست و گفت:«تا کی باید اینگونه اختلافات حل نشده باقی بماند؟ مشکلاتی از این دست را باید با گفت و گو حل کرد نه این که به مشکلات دامن زد.»
 

وی در ادامه افزود: «من مطمئن هستم که اختلافات من و کوشکی (سردبیر نشریه یا لثارات) در یک جلسه گفت‌و‌گو حل می‌شود و مطمئنم که این استاد دانشگاه ذهن منطق پذیری دارد، اما شما آقای کوشکی را دعوت می‌کنید و در مقابل‌اش علی معلم را قرار می‌دهید. در صورتی که طرف اختلاف و مناقشه من بودم.»

او از عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما هم برای فراهم نشدن زمینه حضورش در برنامه «هفت» گلایه کرد. جیرانی هم با تایید حرف های سهیلی گفت که گفت و گو حلال مشکلات است.

 

 

دو نیمه متفاوت فراستی و جیرانی در یک برنامه / می گویند ما بازوی امنیتی هستیم

تلویزیون - فریدون جیرانی مجری و مسعود فراستی منتقد «هفت» در برنامه‌ای که جمعه شب 15 اریبهشت روی آنتن رفت دو نیمه متفاوت داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، نیمه اول رابطه این دو نفر پیش از نقد فیلم هفته (سیب و سلما) بود و نیمه دوم پس از پایان نقد این فیلم.

فراستی که هفته گذشته در برنامه هفت حضور نداشت اول توضیحاتی پیرامون حضور نداشتنش در برنامه هفته گذشته داد و از رویکرد برنامه در هفته پیش که باعث شده بود فیلم مهرجویی برای حفظ احترام او نقد نشود انتقاد کرد.

جیرانی هم در توضیح اتفاقات برنامه هفته گذشته گفت که قرار نبود ما تحلیلی از فیلم «نارنجی پوش» داشته باشیم. بنا بود که حامد بهداد با حضورش در برنامه «هفت» درباره فیلم سینمایی «نارنجی پوش» صحبت کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد، اما احساس من این بود که داریوش مهرجویی پس از 70 سال عمر، به گردن سینما حق بزرگی دارد و خوشایند نیست که در مورد فیلم‌اش نقدی طبق روال برنامه‌های قبل صورت بگیرد.»

او افزود:«نقدهای مسعود فراستی گاهی تند و تیز است و در برخی اوقات لحن نقد به سمتی می‌رود که برای عده‌ای خوشایند نیست و از آنجایی که من برای داریوش مهرجویی احترام ویژه‌ای قائلم و از او کار یاد گرفته‌ام، از مسعود فراستی خواهش کردم که در برنامه حضور نداشته باشد.»

فراستی هم با اشاره به این مطلب که به نظر من نقد اصولا تعادل ایجاد می‌کند و نقد تیغ دل و عقل است، افزود: «من در این برنامه شدید‌ترین نقد را نسبت به فیلم سعید سهیلی داشتم. مدتی قبل سهیلی به من گفت بیشترین تاثیر در ساخت فیلم «گشت ارشاد» را از نقد تو گرفته ام و برطرف شدن عیوب گذشته‌ام را مدیون نقد‌های تو هستم.»

نیمه دوم رابطه این دو نفر پس از پایان نقد فیلم هفته آغاز شد، ابتدا چاپ جدید کتاب فراستی در مورد سینمای هیچکاک معرفی شد و پس از آن جیرانی با اشاره به مطالبی که گردانندگان سایت‌های خارج از کشور در مورد او و فراستی پس از نقد فیلم «قلاده‌های طلا» نوشته‌اند اشاره کرد. او خطاب به منتقد برنامه گفت که در این مطلب من و تو را بازوی امنیتی نظام دانسته اند. دوستان (کارگردان و نویسنده فیلمنامه «سیب و سلما») هم چند دقیقه پیش گفتند که برنامه ما مدافع جریان روشنفکری است. پاسخ تو چیست؟

 فراستی هم گفت: «حرف‌های کسانی که خارج نشین‌اند و سیاسیون شکست خورده هستند آنقدر غیر جدی است که اصلا نباید به آن جواب داد.»

او ادامه داد:«مطلبی که می‌گویی در سایت سردبیر سابق آفتاب یزد، منتشر شده و ارزش پاسخ دادن ندارد. پس از نقد فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم شبکه‌های «من و تو» و «بی بی سی» به من حمله کردند و اتفاقا من از این حمله‌ها خوشحال شدم  و اصلا ناراحت نیستم، چون وقتی دشمن به شما حمله می‌کند نشان می‌دهد که شما درست رفتار کرده‌اید.»

 این منتقد افزود:« همه می‌دانند که ما به جریان روشنفکری ربطی نداریم و معتقدیم که روشنفکری در ایران هنوز شکل نگرفته‌است. من این فیلم‌ها را هم مثل سینمای مبتذل نقد می‌کنم.»

او خطاب به جیرانی گفت:« ما اصولا نباید تحت تاثیر چنین حرف‌هایی قرار بگیریم و برنامه هفت باید مسیر خودش را برود.»

 فراستی خاطرنشان ساخت:«برنامه هفت در این مدت بر سینمای ایران اثر مثبت خودش را داشته و ما هم باید به این مسیر ادامه بدهیم.»

او گفت:«من فشار حالی‌ام نمی‌شود و حرفی که می‌زنم نظر خودم است. ضمن این‌ که نمی‌دانم فیس بوک و این چیز‌هایی که جوانان می‌گویند، چیست؟»

روز گذشته برخی رسانه‌ها مطلبی را به نقل از صفحه فرزند فراستی در فیس بوک منتشر کردند که در آن پسر این منتقد از برخی فشار‌ها بر روی پدرش به‌خاطر انتقاد نکردن از یک سری از فیلم‌ها سخن گفته بود.

 

 

سفارش جیرانی به کارگردان «گشت ارشاد» : تلفن را که قطع کردی یک لیوان آب بخور

سینما - حضور تلفنی سعید سهیلی کارگردان فیلم «گشت ارشاد» در برنامه تلویزیونی «هفت» حاشیه‌های خاص خودش را داشت.

به گزارش خبرآنلاین، این کارگردان سینما که فیلمش یکی از فیلم‌های جنجالی اکران نوروزی امسال بود، در این برنامه نیز دقایقی در مورد مشکلات ایجاد شده برای فیلمش سخن گفت و از گفت و گو و دیالوگ به عنوان یکی از راهکارهای منطقی و درست برای حل مشکلات مختلف از جمله مشکلات به وجود آمده در اکران نوروزی سینما نام برد.

 

 سهیلی در ادامه از رئیس صدا و سیما، شهردار تهران و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گلایه کرد. گلایه او از ضرغامی به دلیل این بود که صدا و سیما امکان برقراری دیالوگ بین او و منتقدان فیلمش را که دست به تحصن زده بودند،در برنامه «هفت» فراهم نکرده بود و به جای او علی معلم در این نشست حضور یافته بود.

 

پس از اعتراضات صورت گرفته در مورد فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» سینماهای شهرادی تهران و حوزه هنری سازمان تبلیغات اکران این دو فیلم را برخلاف نظر وزارت ارشاد ممنوع کردند.

 

جیرانی هم که شاهد بالا رفتن هیجان سهیلی بود، ضمن تایید صحبت‌های این کارگردان از او خواست که پس از قطع تلفن یک لیوان آب بخورد و آرامش خودش را به دست بیاورد.

 

انتقاد مسعود ده‌نمکی از گشت ارشاد جوانان، فساد در سینما، جیرانی و... / حاشیه‌های برنامه هفت

سینما - مسعود ده‌نمکی در خصوص انتقادات برخی گروه‌ها به سینمای ایران گفت: «سینمایی که دست اندرکارانش با رهبری دیدار می‌کنند سینمایی است که موجودیت آن پذیرفته شده است پس کسی نمی‌تواند بگوید این سینما لجنزار است.»

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «هفت» شب گذشته به تحلیل وضعیت اکران سینما در سال 91 پرداخت. قرار بود علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سینما پاسخگوی سوالات جیرانی باشد اما او در این برنامه حاضر نشد و به جای وی، مسعود ده‌نمکی عضور شورای عالی سینما، برخورد بعضی از گروه‌ها را با دو فیلم اکران نوروز، مورد بررسی قرار داد.
 
ده‌نمکی در خصوص قرار گرفتن برنامه «هفت» در آستانه سه سالگی گفت: «این برنامه به جای مچ‌گیری باید به فکر چاره اندیشی باشد. «هفت» هنوز جدی گرفته نشده چراکه هنوز معلوم نیست یک برنامه تحلیلی است یا یک مجله عامیانه. آقای جیرانی شما مردم را می‌پیچانید. به مردم می گویید برنامه ما را نقد کن اما وقتی به داریوش مهرجویی می‌رسید او را نقد نمی‌کنید. فکر نمی‌کنم حتی خود مهرجویی هم این طور فکر کند. مهرجویی چه زمانی گفته مرا نقد نکنید؟ مشکل شما از آداب نقد است نه خود نقد.»
 
وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص فساد در سینمای ایران، عنوان کرد: «شش ماه پیش بحث فساد در فوتبال رخ داد، الان فساد در سینما، ضمن اینکه فساد در سیاست را هم داشته‌ایم. برای حل معضل فساد باید آسیب شناسی اخلاقی درستی در تمام امور داشته باشیم آن هم فارغ از مطالبات جناحی. متاسفانه برخی از آدم‌هایی که حرف از فساد در سینما می‌زنند تا ته فساد را تجربه کرده‌اند پس صحبت آن‌ها نمی‌تواند ملاک برخورد باشد.»
 
ده‌نمکی ادامه داد: «خیلی‌ها هم که منکر فساد در سینما هستند، خودشان فساد را با تمام وجود لمس کرده‌اند، به همین خاطر نمی‌توان با قطعیت در مورد این مسائل حرف زد.»
 
این کارگردان سینما ادامه داد: «یادمان باشد هیچ کس نمی‌تواند بگوید آنها که امروزه به سینما می‌روند جزو قشر متدین جامعه نیستند. ضمن اینکه نقد بر برخی فیلم‌ها مساوی مخالفت با سینما نیست. البته می‌بایست به جای نقد ملت‌ها به نقد دولت‌ها پرداخت. مثلا به جای اینکه گشت ارشاد در خیابان بگذاریم برویم یقه آن‌هایی را بگیریم که بنا بود برنامه فرهنگی در اختیار جوانان ما قرار دهند اما این کار را نکردند.»
 
کارگردان «اخراجی‌ها» در خصوص آمار فروش فیلم‌ها افزود: «اگر نتوانیم جامعه را درست بشناسیم در نتیجه‌گیری از افکار عمومی موفق نخواهیم بود. در حال حاضر تنها فروش تهران فیلم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و به فروش شهرستان‌ها اهمیت داده نمی‌شود. ایران فقط تهران نیست و همه تهران یک قشر خاص و مرفه نیستند اما این قشر هم متدین هستند.»
 
وی تاکید کرد: «در شکل‌گیری طبقه جدید که مطالبات جدیدی هم دارند برخی نیازها احساس می‌شود. ما باید آسیب شناسی واقعی نسبت به جامعه داشته باشیم. مثلا سینما یا فوتبال را به خاطر نقص یک مدیر متهم به فساد نکنیم. ما نباید بر اساس مچ‌گیری از افراد و گروه‌ها نقد اجتماعی داشته باشیم. با جناح بندی نمی‌توان در مسیر اصلاح قرار گرفت.»
 
ده‌نمکی همچنی خاطرنشان کرد: «سینمایی که دست اندرکارانش با رهبری دیدار می‌کنند، سینمایی است که موجودیت آن پذیرفته شده است. پس کسی نمی‌تواند بگوید این سینما لجنزار است. با این حال این را هم می‌گویم همان زمانی که فیلم‌های جشنواره سی‌اُم را دیدم به وزیر ارشاد و معاونت سینمایی به واسطه روش‌شان برای ارائه پروانه ساخت خرده گرفتم. این که فیلم‌هایی با تم خیانت زیاد شده ناشی از همین روش نادرست بوده است. نمی‌گویم فیلم با مضمون خیانت نباشد اما باید تعدادش کنترل شده باشد.»
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا